Analizë nga Clare Sebastian, CNN
Gjashtë muaj pas pushtimit të Ukrainës, Rusia është zhytur në një betejë rrënuese që nuk e kishte parashikuar, por ajo ka pasur sukses në një front tjetër – ekonomia e saj e varur nga nafta është në një recesion të thellë, por duke u treguar shumë më elastike se pritet .
“Unë jam duke vozitur nëpër Moskë dhe të njëjtat bllokime trafiku janë atje si më parë,” thotë Andrey Nechaev, i cili ishte ministër i ekonomisë i Rusisë në fillim të viteve 1990.
Gatishmëria e Kinës dhe Indisë për të blerë naftë të lirë ruse ka ndihmuar, por Nechaev dhe analistë të tjerë thonë se ekonomia e Rusisë ka filluar të bjerë dhe ka të ngjarë të përballet me një periudhë të zgjatur stagnimi si pasojë e sanksioneve perëndimore.
Në pamje, nuk ka ndryshuar shumë, ka disa vitrina boshe që dikur strehonin marka perëndimore që kanë ikur nga vendi. McDonalds ( MCD ) tani quhet “Vkusno i tochka”, ose “E shijshme, dhe kaq”, ndërsa kafenetë Starbucks ( SBUX ) tani po rihapen gradualisht nën markën mezi të maskuar Stars Coffee
Rrugët e Moskës janë po aq të ngarkuara si kurrë më parë.
Eksodi i bizneseve perëndimore, dhe valët e ndëshkimeve të sanksioneve perëndimore synojnë që eksportet jetike të energjisë ruse, duke dhënë një ndikim dhe në ekonominë e vendit.
Rubla u rrëzua në një rekord të ulët ndaj dollarit amerikan në fillim të këtij viti, pasi Perëndimi ngriu rreth gjysmën e rezervave të valutës së huaj të Rusisë prej 600 miliardë dollarësh. Por ajo është rikthyer në nivelin më të fortë kundrejt dollarit amerikan që nga viti 2018. (Kujtoni kërcënimin e Presidentit Joe Biden për ta kthyer atë në “rrënoja” ?)
Ky është kryesisht rezultat i kontrolleve agresive të kapitalit dhe rritjes së normave në pranverë, pjesa më e madhe e të cilave tani janë ndryshuar. Normat e interesit tani janë më të ulëta se para luftës dhe banka qendrore thotë se inflacioni, i cili arriti kulmin në pothuajse 18% në prill, po ngadalësohet dhe do të jetë midis 12% dhe 15% për të gjithë vitin.
Banka qendrore ka rishikuar gjithashtu parashikimin e saj të PBB-së për vitin, dhe tani pret që ai të tkurret me 4% në 6%. Në prill, parashikimi ishte për një tkurrje prej 8% deri në 10%. Fondi Monetar Ndërkombëtar parashikon gjithashtu tani një tkurrje prej 6%.
Moska ishte përpjekur të ndërtonte një “ekonomi fortesë” që nga aneksimi i Krimesë në 2014.
Kjo ndihmoi që Kremlini të kishte tetë vjet për t’u përgatitur, i nxitur dhe nga sanksionet që Perëndimi vendosi pasi Moska aneksoi Krimenë në 2014.
“Dalja e Mastercard, Visa, mezi pati ndikim te pagesat e brendshme sepse banka qendrore kishte sistemin e saj alternativ të pagesave”, thotë Nechaev.
Rusia krijoi kartën e kreditit Mir dhe sistemin e saj të përpunimit të transaksioneve në vitin 2017.
Dhe ka një arsye pse fansat rusë të McDonalds dhe Starbucks janë ende në gjendje të marrin rregullimin e tyre të ushqimit të shpejtë, thotë Chris Ëeafer, partner themelues i Macro Advisory Ltd, një kompani konsulence që këshillon bizneset shumëkombëshe në Rusi dhe Euroazi.
Që nga viti 2014, shumë marka perëndimore në Rusi iu nënshtruan presionit të qeverisë dhe lokalizuan disa ose të gjithë zinxhirët e tyre të furnizimit. Pra, kur këto kompani u larguan, ishte relativisht e lehtë për blerësit rusë t’i blinin dhe të vazhdonin t’i përdornin ato thjesht duke ndryshuar mbështjellësin dhe paketimin.
“Të njëjtët njerëz, të njëjtat produkte, e njëjta linjë furnizimi,” thotë Ëeafer.
Megjithatë, kjo nuk është një strategji tërësisht e papërshkueshme nga uji.
Dyqanet e riemërtuara të McDonald’s raportuan një mungesë të patateve të skuqura në mesin e korrikut, kur korrja e patates në Rusi dështoi dhe furnitorët e huaj nuk mund ta mbushnin boshllëkun për shkak të sanksioneve.
A mund të vazhdojë bumi energjetik i Rusisë?
Vazhdimësia e ushqimit të shpejtë është një gjë. Stabiliteti afatgjatë i Rusisë mbështetet në sektorin e saj energjetik, ende burimi më i madh i të ardhurave të qeverisë.
Të thuash se çmimet e larta të energjisë deri më tani kanë izoluar Rusinë do të ishte një nënvlerësim.
Agjencia Ndërkombëtare e Energjisë thotë se të ardhurat e Rusisë nga shitja e naftës dhe gazit në Evropë u dyfishuan midis marsit dhe korrikut të këtij viti, krahasuar me një mesatare të viteve të fundit. Kjo pavarësisht vëllimeve në rënie. Të dhënat e IEA tregojnë se dërgesat e gazit në Evropë janë ulur me rreth 75% gjatë 12 muajve të fundit.
Eksportet e naftës kanë qëndruar, megjithëse analistët e Rstad Energy vërejnë një rënie të lehtë gjatë verës.
Faktori kryesor ka qenë aftësia e Rusisë për të gjetur tregje të reja në Azi.
Sipas Houmayoun Falakshali nga konsulenca e mallrave Kpler, shumica e eksporteve të naftës të Rusisë nga deti kanë shkuar në Azi që nga fillimi i luftës. Në korrik, ky eksport përbënte 56%, krahasuar me vetëm 37% në korrik 2021.
Eksportet ruse të naftës nga deti në Azi janë rritur këtë vit.
Mes janarit dhe korrikut të këtij viti, Kina rriti importet e saj detare të naftës së papërpunuar ruse Urals me 40%, krahasuar me të njëjtën periudhë të vitit të kaluar, sipas të dhënave të Kpler. Kjo pavarësisht përpjekjeve fillestare të Kinës për të shmangur mbajtjen e një ane në luftën e Rusisë kundër Ukrainës. Sipas Kpler, importet detare të Indisë nga Rusia janë rritur më shumë se 1700% gjatë së njëjtës periudhë. Rusia ka rritur gjithashtu eksportet e gazit në Kinë përmes një tubacioni siberian.
Ajo që do të ndodhë kur embargoja e Evropës ndaj 90% të naftës ruse të hyjë në fuqi në dhjetor, do të jetë kritike. Rreth 2 milionë fuçi në ditë naftë ruse do të jenë në harresë, dhe ndërsa ka të ngjarë që një pjesë e saj do të shkojë në Azi, ekspertët dyshojnë nëse kërkesa do të jetë mjaft e lartë për të absorbuar të gjithë produktin.
Falakshali thotë se Kina nuk mund të blejë më shumë naftë ruse sesa është tashmë, për shkak të një ngadalësimi të brendshëm të kërkesës dhe sepse thjesht nuk ka nevojë për shumë më tepër nga lloji specifik i naftës që eksporton Rusia.
Çmimi do të luajë një rol kritik, gjithashtu, nëse Rusia mund të përballojë vazhdimësinë e uljes për të siguruar tregje të reja.
“Një zbritje prej 30% nga 120 dollarë për fuçi është një gjë,” thekson Nechaev. “Një zbritje prej 70 dollarë është një çështje tjetër”, shtoi ai.
‘Djegie më e ngadaltë’
Ndërsa inflacioni global po ndihmon sektorin energjetik të Rusisë, ai po dëmton njerëzit e saj. Ashtu si pjesa tjetër e Evropës, rusët tashmë po vuajnë një krizë të kostos së jetesës, e përkeqësuar shumë nga lufta në Ukrainë.
Nechaev, i cili ndihmoi ta drejtonte Rusinë përmes një kolapsi ekonomik shumë më dramatik në vitet 1990, është i shqetësuar.
“Për sa i përket standardit të jetesës, nëse e masni me të ardhurat reale, ne kemi shkuar mbrapa me rreth 10 vjet”, thotë ai.
Qeveria ruse po shpenzon në përpjekje për ta luftuar këtë. Në maj, ajo njoftoi se do të rriste pensionet dhe pagën minimale me 10%.
Është ngritur një sistem ku punonjësit e kompanive që kanë “pezulluar aktivitetet e tyre” mund të transferohen përkohësisht te një punëdhënës tjetër pa prishur kontratën e tyre të punës. Dhe po shpenzohen 17 miliardë rubla (280 milionë dollarë) për blerjen e bonove të linjave ajrore ruse, të gjymtuara nga ndalimet e hapësirës ajrore dhe sanksionet që pengojnë mirëmbajtjen dhe furnizimin e pjesëve nga prodhuesit e huaj.
Janë sanksionet teknologjike, si ato që prekin industrinë e linjave ajrore që mund të kenë ndikimin më të thellë në perspektivat ekonomike afatgjata të Rusisë. Në qershor, sekretarja e tregtisë e SHBA-së, Gina Raimondo tha se eksportet globale të gjysmëpërçuesve në Rusi kishin rënë me 90% që nga fillimi i luftës. Kjo po dëmton prodhimin e gjithçkaje, nga makinat te kompjuterët, dhe, thonë ekspertët, do ta lërë atë më prapa në garën globale të teknologjisë.
“Ndikimi i sanksioneve do të jetë më shumë një djegie e ngadaltë sesa një goditje e shpejtë,” thotë Ëeafer. “Rusia tani po shikon një periudhë potencialisht të gjatë stagnimi.”
Nechaev është edhe më përfundimtar. “Tani për tani ka filluar rënia ekonomike”, thotë ai.